Fordi den integrerede uddannelse er væsentlig dyrere end den modulære. Samtidig er den modulære uddannelse mere fleksibel, da man kan bevare et evt. arbejde og ikke behøver at bo i nærheden af skolen. Desuden afsluttes den modulære uddannelse med et certifikat, som giver flere rettigheder som pilot, sammenlignet med den integrerede uddannelse.
Ved at henlægge den praktiske del af undervisningen til et sted med mere stabilt vejr end i Danmark, kan instruktører og fly udnyttes mere effektivt. Man kan undgå dyre ekstra timer ved at deltage i et koncentreret, kort forløb uden mange aflysninger, som træning i Danmark ofte er udsat for pga. vejret. Man glemmer ikke så let fra dag til dag, som hvis der er en uge eller mere imellem træningslektioner. Elever som har fået flyveundervisning i Sydeuropa bliver samtidig fortrolige med at flyve over fremmed terræn og i et andet luftrum end i Danmark.
Nej, men det forventes, at eleverne følger med i undervisningen ved selvstudie derhjemme.
En del af teorikurset består af hjemmearbejde med bl.a. løsning af opgaver. Kommer man til en opgave, man ikke kan løse, kan man – hvis der ønskes hjælp nu og her – kontakte instruktøren enten pr. e-mail, SMS eller telefon. Ellers kan man vente med at få hjælp til opgaven til næste gang, man møder til klasseundervisning.
Vi flyver den praktiske flyvetræning i Sydeuropa, hvor afgifter og gebyrer er lavere end i Danmark. Skolen har ikke egen fly-flåde, men leaser i stedet for fly. Det giver en bedre udnyttelse af flyene og dermed lavere timepriser. Alt dette kommer eleverne til gode i form af konkurrencedygtige priser.
Se prislisten.
Se prislisten.
Ja, man kan kontakte skolen og booke en prøvetime, hvor man selv kan prøve at styre en flyvemaskine sammen med en instruktør.
Nej. Har man et almindeligt godt helbred uden kendte lidelser eller sygdomme, vil man normalt kunne bestå lægeundersøgelsen. Afhængighed af alkohol eller stoffer vil dog altid diskvalificere ansøgeren.
Skolen har kontinuerligt undervisningshold i gang, så man kan starte næsten året rundt.
Ja, det er det helt sikket. Skolen uddannede for få år siden Danmarks yngste pilot. Han fløj solo på sin 16 års fødselsdag og bestod certifikatprøven på sin 17 års fødselsdag.
Selv den bedste elev kan dumpe en prøve, men man kan naturligvis tage prøven om. Ofte vil man i så fald modtage yderligere undervisning inden næste prøve. Omprøve koster et mindre beløb.
Nej, man betaler løbende efter forbrug under uddannelsen.
Nej. Hos Blue Air forlanger vi ikke nogen bankgaranti eller forudbetaling for uddannelsen.
Skolen er gerne behjælpelig med at komme med råd og vejledning om, hvordan man bedst finansierer uddannelsen, og hvor man evt. kan låne penge til uddannelsen.
Stort set alle med folkeskolens 10. klasses afgangsprøve kan gennemføre teorikurset til pilot. Man behøver ikke at være matematisk eller sproglig student for at bestå det teoretiske pensum til uddannelsen. Mange kvinder vælger i dag også at udleve drømmen om at blive pilot, og luftfartsselskaberne ansætter i dag både mænd og kvinder.
December 16. 2019
Et ATPL(A)-pilotcertifikat giver dig de samme rettigheder som et LALP(A)-, PPL(A)- og CPL(A)-certifikat.
Desuden giver et ATPL(A)-certifikat dig ret til at fungere som fartøjschef eller andenpilot (copilot) på enhver flyvemaskinetype eller -klasse, du er uddannet på, også i erhvervsmæssig luftfart.
Til dette pilotcertifikat gælder de samme forkundskaber som til CPL(A), og derudover skal du have stor flyveerfaring med minimum 1.500 timers erfaring som pilot.
For at kunne ansøge til et ATPL(A)-pilotcertifikat skal du være fyldt 21 år.
Du skal være indehaver af ”Medical Class 1”.
Teorikursus: Du skal have gennemført og bestået et ATPL(A)-teorikursus. Dette kursus indeholder de samme fag som teorikurset til CPL(A)/IR.
Radiokursus: Ansøger til ATPL skal være indehaver af GEN radiobevis og da det er et bevis ansøgere i forvejen har som CPL(A) indehaver, er der ikke yderligere radiokursus til ATPL(A).
Praktisk uddannelse: For at opnå et ATPL(A)-pilotcertifikat kræves der ikke nogen specificeret praktisk uddannelse, men derimod stor flyveerfaring. Du skal have mindst 1.500 flyvetimer som pilot, hvoraf minimum 500 timer skal være opnået under ”fler-pilot operation” (multi-pilot operations).
December 16. 2019
Her gælder de samme betingelser som til CPL(A).
ATPL(A) er et ”slutcertifikat” for piloter, som ikke kan udvides til et højere certifikat.
CPL(A)-certifikatet giver dig de samme rettigheder som et LAPL(A)- og PPL(A)-certifikat, og derudover giver CPL(A) dig ret til at fungere som fartøjschef på enhver enkeltpilot flyvemaskine (fly som må operere med kun en pilot) i forbindelse med kommerciel luftfart (flyvning med betalende passagerer eller fragt).
På flyvemaskiner som kun må operere med to piloter, og som udfører kommerciel luftfart, må du med et CPL(A)-certifikat kun fungere som andenpilot (copilot).
Der stilles ingen formelle krav om skoleuddannelse, men som CPL(A)-elev skal du have gode kundskaber i regning/matematik, fysisk og engelsk. Desuden skal du være indehaver af PPL(A)-certifikatet og have minimum 150 flyvetimer som pilot.
For at ansøge til et CPL(A)-pilotcertifikat skal du være fyldt 18 år.
Du skal være indehaver af ”Medical Class 1”.
En farvesansdefekt vil ofte medføre, at du ikke opfylder synskravene for opnåelse af instrumentbevis, og uden instrumentbeviset er udnyttelse af et CPL(A)-pilotcertifikat begrænset.
Uddannelsen til CPL(A) består af et teorikursus, et radiokursus og praktisk skoling.
Teorikursus: Teorikurset til CPL(A) omfatter undervisning i følgende fag:
Teoriundervisningen foregår som klasseundervisning og selvstudie, og du skal forvente en del hjemmearbejde. Der kan som led i undervisningen være indlagt besøg ved forskellige virksomheder i flyindustrien.
Undervejs på teorikurset vil der være delprøver arrangeret af flyveskolen, og hele kurset afsluttes med en teoriprøve i samtlige fag. Undervisningsbøger er hovedsageligt på engelsk, mens klasseundervisningen foregår på enten dansk eller engelsk.
Radiokursus: Hvis du ikke allerede i forbindelse med PPL(A)-uddannelsen har erhvervet et radiobevis af typen ”GEN radiobevis”, skal du gennemgå et radiokursus til ”GEN radiobevis”.
I dette radiokursus indgår undervisning i bl.a.:
Desuden vil der indgå øvelser i modtagelse og afgivelse af luftfartsradiokorrespondance med engelsk tale. Kurset afsluttes med prøver i følgende:
Praktisk uddannelse: Den praktiske uddannelse til CPL(A) består af minimum 25 timers dual-flyvemanøvrering, som er flyvning med en instruktør. Hvis du ikke allerede har erhvervet natflyvningsrettighed, skal du gennemgå et 5-timers natflyvningskursus.
Den praktiske uddannelse foregår normalt i mindre 2- eller 4-sædede enmotorede flyvemaskiner med optrækkeligt understel og indstillelig propel. Det er et mere avanceret fly, end de flyvemaskiner som normalt benyttes til PPL(A)-undervisning.
Gyldighed og fornyelse af et CPL(A)-pilotcertifikat er tilsvarende et PPL(A)-certifikat.
Fungerer du som pilot i et charter- eller ruteselskab, som udfører kommerciel flyvning, skal du udføre en flyveprøve internt i dette selskab hvert halve år.
Et CPL(A)-pilotcertifikat kan udvides med bl.a.:
December 16. 2019
Et PPL(A)-pilotcertifikat giver dig ret til at fungere som fartøjschef eller andenpilot på enhver flyvemaskine som du er uddannet på – små som store – og som ikke udfører kommerciel luftfart.
Du kan benytte dig af et PPL(A)-certifikat til både privat og forretningsmæssig flyvning med familie, venner, kolleger eller kunder i en virksomhed, du eventuelt er ansat hos (firmaflyvning).
En PPL(A)-pilot må ikke modtage vederlag/honorar for flyvninger, da dette kræver et kommercielt CPL(A)-certifikat. Det er dog tilladt at deles om udgifterne ved flyvningen med de ombordværende.
Ønsker du at flyve en flyvemaskine af en anden klasse eller type end det, der er benyttet under din flyvetræning og til den praktiske flyveprøve, kræver det en mindre omskoling til den pågældende flyvemaskine.
Flyvning om natten eller under instrumentvejrforhold (dårlig sigtbarhed eller tåge) kræver, at du udfører henholdsvis 5 timers natuddannelse eller instrumentbevis skoling.
Der stilles ingen særlige krav vedrørende skoleuddannelse for dette pilotcertifikat.
Udstedelse af et PPL(A)-pilotcertifikat kræver, at du har bestået en helbredsmæssig undersøgelse foretaget af en flyvelæge.
Du skal som minimum opfylde helbredskravet til ”Medical Class 2”. Har du bestået ”Medical Class 1” som er påkrævet for opnåelse af CPL(A), opfylder du også helbredskravet til PPL(A).
Din lægegodkendelse skal fornyes hvert 1.-5. år alt afhængigt af Medical Class og alder.
Du behøver ikke at være nogen ”supermand” for at bestå denne lægeprøve. Bruger du briller, har du en mindre hørenedsættelse, har du en farvesansdefekt eller lignende, er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bestå helbredsundersøgelsen.
Der er hverken noget laveste eller højeste alderskrav for påbegyndelse af en PPL(A)-uddannelse.
Minimumsalderen for soloflyvning er dog 16 år, og minimumsalderen for udstedelse af et PPL(A)-pilotcertifikat er 17 år.
Uddannelsen til PPL(A) består af et teorikursus, et radiokursus og praktisk undervisning.
Teorikursus: Teorikurset for denne uddannelse indebærer omkring 75 timers klasseundervisning i følgende fag:
Foruden klasseundervisningen skal du forvente en del hjemmearbejde med opgaveløsning. Teorikurset bliver afsluttet med en teoriprøve i alle de pågældende fag.
Prøven består af ca. 16 opgaver af multiple choice-typen, og du består prøven ved at afgive mindst 75 % rigtige besvarelser.
Radiokursus: Radiokurset for denne uddannelse omfatter bl.a. undervisning i følgende:
Derudover vil der være øvelser inden for afgivelse og modtagelse af radiokorrespondance på enten dansk eller engelsk efter eget ønske.
Radiokurset afsluttes med en mindre skriftlig prøve og en mundtlig prøve inden for radiokommunikation.
Den praktiske undervisning: Undervisningen består af minimum 45 timers fly manøvrering, hvoraf mindst 25 timer skal være dual-undervisning (her flyver du sammen med en flyveinstruktør), og mindst 10 timer være soloflyvning (her flyver du på egen hånd).
Denne flyvetræning foregår normalt i mindre 2- eller 4-sædede enmotorede flyvemaskiner, og den omfatter bl.a.:
Herefter afsluttes uddannelse med en praktisk flyveprøve.
Et PPL(A)-pilotcertifikat til enmotorede flyvemaskiner er gyldigt i 2 år. Inden udløb kan certifikatet forlænges for en ny toårig periode. Dette sker ved at gennemføre en træningsflyvning på mindst en times varighed sammen med en flyveinstruktør.
Der er intet krav om, at du skal flyve et minimum antal timer om året, men har du fløjet mindre end 12 timer det sidste år af den toårige gyldighedsperiode, skal du udføre træningsflyvningen med en instruktør, der er autoriseret som en eksaminator.
Et PPL(A)-certifikat kan bl.a. udvides til:
Disse rettigheder giver certifikatet endnu større anvendelsesmuligheder.
Et PPL(A)-pilotcertifikat er et grundcertifikat, som ved yderligere uddannelse kan udbygges til et CPL(A)-certifikat.
December 16. 2019
Pilotcertifikatet LAPL(A) giver dig ret til at fungere som fartøjschef på alle enmotorede stempelmotorer flyvemaskiner med en maksimal startvægt på 2.000 kg., som du er uddannet på.
LAPL(A)-certifikatet må ikke anvendes til udførelse af kommerciel luftfart, og du skal efter certifikatets udstedelse have udført mindst 10 timer som fartøjschef, før der må medbringes op til 3 passagerer.
Dette pilotcertifikat kan benyttes til privat flyvning med familie, venner, kolleger eller kunder i et firma, som du er ansat hos (firmaflyvning). LAPL(A)-piloter må ikke modtage vederlag/honorar for flyvninger, da det kræver et kommercielt pilotcertifikat (CPL). Det er dog tilladt at deles om udgifterne til flyvningen med de ombordværende.
Flyvning med luftfartøjer af en anden klasse/type end det, der er benyttet under uddannelsen og til den praktiske flyveprøve, kræver omskoling og en mindre flyveprøve til en anden klasse/type.
Flyvning om natten kræver 5 timers natuddannelse.
Flyvning under instrumentvejrforhold (IMC) er ikke tilladt med et LAPL(A)-pilotcertifikat.
Der stilles ingen særlige krav vedrørende skoleuddannelse.
Udstedelse af et LAPL(A)-certifikat kræver en bestået helbredsmæssig undersøgelse foretaget af en flyvelæge.
Helbredskrav til ”LAPL(A) medical” skal som minimum være opfyldt. Har du bestået ”Medical Class 1” (som er påkrævet for opnåelse af CPL(A)) eller ”Medical Class 2”, opfylder du automatisk helbredskravet til LAPL(A).
Lægegodkendelsen skal fornyes hvert 1.-5. år afhængigt af alder og Medical Class.
Du skal ikke nødvendigvis være nogen ”supermand” for at bestå lægeprøven. Brug af f.eks. briller, farvesansdefekt, mindre hørenedsættelse eller lignende medfører ikke automatisk, at du ikke kan opnå helbredsgodkendelse til dette pilotcertifikat.
Der er hverken nogen laveste eller højeste alderskrav for påbegyndelse af LAPL(A)-uddannelsen.
Minimumsalderen for soloflyvning er 16 år, mens minimumsalderen for udstedelse af et LAPL(A)-certifikat er 17 år.
Der er heller ingen højeste aldersgrænse for påbegyndelse af uddannelsen eller udnyttelse af LAPL(A)-rettighederne.
Uddannelse til LAPL(A)-certifikatet består af et teorikursus, et radiokursus og praktisk undervisning.
Teorikursus: Teorikurset omfatter ca. 75 timers klasseundervisning i følgende fag:
Ud over klasseundervisning skal du regne med, at der vil være en del hjemmearbejde med opgaveløsning. Kurset afsluttes med en teoriprøve i samtlige fag.
En teoriprøve består af ca. 16 opgaver med multiple choice-svarmuligheder. Du består en prøve ved at have mindst 75 % rigtige besvarelser.
Radiokursus: Radiokurset omfatter undervisning i bl.a.:
Derudover vil der være øvelser i afgivelse og modtagelse af radiokorrespondance. Du kan efter eget ønske vælge mellem dansk eller engelsk radiokommunikation.
Kurset afsluttes med en mindre skriftlig prøve samt en mundtlig prøve i radiokommunikation.
Praktisk undervisning: Den praktiske flyveundervisning består af minimum 30 timers flyveundervisning. Heraf skal mindst 15 timer være dual-undervisning (du flyver sammen med en flyveinstruktør), og mindst 6 timer skal være soloflyvning (du flyver helt alene).
Den praktiske undervisning foregår normalt i mindre 2- eller 4-sædet enmotorede flyvemaskiner og omfatter bl.a.:
Uddannelsen afsluttes med en praktisk flyveprøve.
Et LAPL(A)-pilotcertifikat til enmotorede flyvemaskiner har en gyldighed på 2 år.
Inden udløbet af den toårige periode kan certifikatet forlænges for en ny toårig periode. Dette kan ske ved, at du udfører en træningsflyvning af minimum en times varighed med en flyveinstruktør.
Der er ikke noget krav om, at du skal flyve et minimum antal timer årligt, men hvis du har fløjet mindre end 12 timer de seneste 24 måneder, skal du udføre en træningsflyvning med en eksaminator eller flyve de manglende timer af 12-timerskravet under vejledning af en flyveinstruktør.
Dit LAPL(A)-pilotcertifikat kan udvides til PPL(A) ved yderligere pilottræning.
December 16. 2019